Kesedaran nasional kita selalu ditarik ke arah tarikh
keramat 31 Ogos 1957 – hari pertama kemerdekaan politik daripada kolonial
Inggeris. Penjajahan ratusan tahun oleh Portugis, Belanda, Inggeris, Jepun dan
kemudian Inggeris semula (yang bertapak lebih lama kerana sebab-sebab ekonomi
dan politik), mulai hari itu beralih kepada kekuasaan politik warga Tanah
Melayu. Sejak itu, 31 Ogos dan kemudian 16 September (dengan pembentukan
Malaysia) menjadi hari yang diingati warganegara Malaysia khususnya.
Mutakhir ini, perayaan ulang tahun
kemerdekaan agak sering menonjolkan tokoh-tokoh pejuang kemerdekaan pelbagai
kaum, yang lebih dilihat daripada kaca mata politik masa kini. Tidak salah
melakukannya, jika tokoh-tokoh yang diangkat itu dahulunya benar-benar berjuang
dengan idea, tenaga dan keringat atas kesedaran nasionalisme yang tulen. Lebih-lebih lagi jika idea,
tenaga dan keringat mereka benar-benar lebih hebat mengatasi tokoh pejuang yang
lain. Dan tidak salah pula untuk kita mengenang wira-wira kemerdekaan – yang
oleh sebab-sebab tertentu – hanya berada dalam lipatan sejarah bangsa, dan seolah-olah
dilupakan, tidak dicanangkan.
Penentangan terhadap kolonialisme barat
dan timur, sama usianya dengan kedatangan kuasa kolonial itu sendiri. Ini
berlaku kepada semua bangsa atau suku kaum
yang terjajah, yang mempunyai harga diri untuk hidup bebas daripada
tekanan serta pengaruh asing. Penentangan terhadap kedatangan penakluk dari
barat berbangsa Portugis telah dilakarkan, antaranya, dalam Sulalat
al-Salatin, dipindahkan ke dalam Zaman
Gerhana (A. Samad Ahmad), dilanjutkan dalam perkembangan penjajahan
seterusnya dalam Nyawa di Hujung Pedang (Ahmad
Murad Nasaruddin), Sandera (Arena
Wati) , Lepaskan Kembali Aku ke Laut
(Shaari Isa), serta beberapa karya yang lain dalam genre puisi, cerpen, novel
dan drama.
Di luar dunia cereka, bertapak kukuh
atas realiti sejarah tanah air, dari masa ke masa muncul wira-wira tempatan
dalam zaman penjajahan yang kemudian menjadi wira bangsa. Di antaranya
termasuklah Pahlawan Mat Salleh yang berjuang hingga ke akhir hayatnya di
Tibabar, Sabah; wira orang Iban, Rentap (meninggal 1863) yang menentang
pemerintahan Raja Putih di Sarawak, begitu juga dengan Rosli Dobi; Tok Janggut,
Mat Kilau dan Abdul Rahman Limbong di pantai timur. Mungkin kerana hayat serta
perjuangan mereka agak jauh dari garis masa 1950-an, maka sumbangan mereka
hanya layak jadi bacaan pelajar yang mengikuti subjek sejarah di sekolah.
Tempo yang menghampiri garis masa
1950-an, dapat ditelusur pada 1930-an ketika kemunculan nasionalisme Melayu di
Semenanjung semakin nyata. Tokoh tempatan yang gemar membicarakan subjek ini
ialah Rustam A. Sani (yang juga seorang penyair), juga tokoh-tokoh lain seperti
Radin Seonarno dan W.R. Roff. Nasionalisme
Melayu sejak dekad tersebut memunculkan dua pola kepemimpinan. Pertama, unpamanya
dalam Kesatuan Melayu Muda (KMM), :… datang dari golongan yang di luar dari
strata sosial yang biasa menyediakan kepemimpinan politik dalam masyarakat
Melayu.’ Kedua, ‘yang berakar umbi dari struktur kekuasaan tradisional yang
dipertahankan oleh pihak berkuasa kolonial.’
Dari pola yang kedua itu, yang
kebanyakannya terdidik dalam aliran sekular moden, turut melahirkan beberapa
tokoh kebangsaan sebagai penyambung kepada kekuasaan tradisional dalam
bentuknya yang baharu. Akan tetapi sejarah juga melakarkan bahawa muncul
‘pesaing-pesaing’ mereka dari kumpulan
pertama yang berlatarbelakang desa-tani, pendidikan Melayu dan
pendidikan Timur Tengah, juga gerakan bahasa, sastera dan persuratkhabaran yang
lebih merakyat, sesetengahnya berpendidikan Inggeris. Golongan yang terakhir
ini juga memunculkan tokoh-tokoh gerakan kebangsaan yang tidak boleh dilupakan
begitu sahaja. Dalam hubungan ini, ketika menyampaikan Pidato Penerimaan
Anugerah Sastera Negara, saya menyebut dua rangkap berikut:
Bangsa
bermaruah merdeka daripada penjajah,
Kuasa-kuasa
barat dan timur datang menjarah,
Menghalau
mereka tidak sahaja perwira dan orang siasah,
Peranan
ulama dan penulis juga diakui sejarah.
Justeru
setiap menyambut ulang tahun merdeka,
Kenangilah
pengorbanan dan bakti mereka,
Yang
benar-benar berjasa tampilkan ke muka,
Berterima
kasih pada saat sesuai dan ketika.
Maruah bangsa tidaklah terbela
semata-mata kerana kemerdekaan politik. Degup jantung kemerdekaan politik
sendiri pada hakikatnya saling bergantungan dengan sektor-sektor kehidupan yang
lain, yang sebahagiannya berada di bawah monopoli atau kuasa luar. Sebagai
contoh, keberlangsungan politik memerlukan dana yang besar, yang dijana melalui
bisnes yang bergerak dalam orbit kapitalisme barat. Sementara itu imperialisme
linguistik (dalam konteks Malaysia ialah bahasa Inggeris) turut menduga dan
mencabar kekuasaan politik untuk menzahirkan polisinya terhadap dasar bahasa
kebangsaan, untuk membuktikan bahawa bahasa kebangsaan benar-benar merdeka di
tanah airnya sendiri.
Selama beberapa dekad sebelum
kemerdekaan, pelbagai pihak terutamanya bumiputera telah berjuang untuk
pembebasan tanah air daripada kuasa kolonial. Mereka terdiri daripada anggota
pasukan keselamatan seperti polis dan tentera, serta tokoh-tokoh politik yang
dianggap ‘kanan’ kerana berjurai keturunan bangsawan atau terdidik melalui
sistem sekular moden. Akan tetapi pejuang kebangsaan bukan mereka sahaja.
Terdapat tokoh-tokoh lain daripada kalangan ulama, penulis dan wartawan yang
ikut berjuang dengan idea, tenaga dan keringat. Sebahagian mereka, yang dilabel
sebagai ‘kiri’ menggunakan pelabelan kuasa kolonial, terpaksa meringkuk dalam
penjara. Jadi, apa salahnya kini kita memerdekakan sikap, untuk turut mengakui dan
memberi penghormatan yang sewajarnya kepada tokoh-tokoh tersebut?
Kebenaran, termasuk kebenaran sejarah
politik pascamodenisme, hanya terletak pada kuasa yang wujud pada diri (baca :
penguasa) penghasil wacana, seperti yang dikatakan Foucault. Di negara-negara
yang sedang membangun, atau negara-negara yang dibangunkan oleh pendatang, teks
sejarah sosial dan politik direkayasa supaya memihak penghasil wacana, yakni
penguasa. Akan tetapi sampai bila rekayasa tersebut dapat menguburkan realiti
sosial dan sejarah sesuatu bangsa?
Fakta-fakta pensejarahan tidak sahaja
dibangunkan daripada dokumen-dokumen rasmi. Sekurang-kurangnya itulah yang
pernah dilakukan oleh Barbara Watson Andaya dan Leonard Y Andaya ketika menulis
Sejarah Malaysia. Mereka turut
memanfaatkan karya-karya sastera yang telah lama menjadi kitab ‘sejarah’
bangsa, lama sebelum dokumen-dokumen rasmi kolonial dan pemerintah dicetak atau
ditemui.
Di tanah air kita, terdapat sejumlah
buku yang membicarakan tokoh-tokoh perjuangan kebangsaan yang bukan dari ‘arus
perdana’ kerana konsep ‘arus perdana’ selalunya ditentukan oleh penguasa
penghasil wacana seperti yang ditegaskan oleh Foucault. Perjuangan serta
pengorbanan mereka, hingga ada yang dihumbankan ke penjara, ternyata lebih
kental berbanding sesetengah tokoh kebangsaan yang didendangkan atas bukan
sebab nasionalisme dan politik semata-mata.
Ketika kesedaran terhadap subjek sejarah
menjadi semakin nyata, yang khabarnya subjek ini akan diperkukuhkan melalui
pengajaran dan pembelajaran di sekolah-sekolah, sudah sampai masanya
tokoh-tokoh pejuang kebangsaan sejak awal diperkenalkan secara sistematik dan
adil. Sesunggguhnya dalam rentetan panjang sejarah nasionalisme tanah air,
termasuk di Sabah dan Sarawak, jasa tokoh agama, sasterawan, budayawan dan
wartawan tidak boleh dipinggirkan dari kenyataan sejarah sosial dan politik negara
ini.
Semoga pada suatu hari nanti generasi
muda Malaysia akan mendapat gambaran yang lebih meluas dan mendalam tentang
wira-wira kemerdekaan tanah air : Tokoh-tokoh politik ‘arus perdana’ masa
lampau dan kini, polis dan tentera, wira-wira tempatan yang berjuang dengan
sumpitan dan lembing, para ulama, penulis, sasterawan, budayawan, wartawan dan sebagainya. Akhirnya generasi
muda Malaysia akan berasa yakin bahawa pejuangan menuntut kemerdekaan tidak
semata-mata digerakkan oleh satu golongan sahaja, tetapi suatu gerakan yang
merakyat, yang akan mencambahkan rasa tanggungjawab untuk melestarikan dan
memperkasakan kemerdekaan tanah air bersama-sama.
No comments:
Post a Comment