MUTAKHIR INI
isu perpaduan ummah khususnya yang melibatkan orang-orang Melayu berkumandang
lagi. Timbulnya situasi atau suasana ‘perpecahan’ yang dirasai, tentu bersebab.
Mungkin oleh sebab rentak tambur politik yang berbeza, yang menyebabkan ummah
mengatur langkah yang berbeza-beza. Mungkin oleh sebab gaya hidup yang berbeza
akibat pendidikan serta lingkungan yang berbeza-beza, serta jurang pendapatan
yang berbeza yang meluaskan sempadan kelas dalam masyarakat – sehingga setiap
individu mempunyai matlamat hidup yang tidak seragam. Mungkin oleh sebab tiada perancangan strategik
hala tuju jelas bagi pencapaian masa depan ummah secara rohaniah dan kebendaan
– sehingga setiap individu tidak mungkin melanggan satu ideologi politik bagi
menambahbaik kehidupan mereka. Mungkin oleh sebab sejarah pahit tahun 1970-an yang tidak menjadi penawar bagi
sesetengah pihak.
Sebenarnya bukan dalam masyarakat moden
atau pascamoden ini - yang mengandungi
sistem sosial, ekonomi dan politik yang serba kompleks di mana setiap individu dan bangsa-bangsa
saling bersaing sengit – yang selalu
disedarkan akan kepentingan perpaduan itu. Dalam masyarakat Melayu tradisional,
agraria, yang agak tertutup dan
sederhana, muncul peribahasa “bagai
aur dengan tebing” atau “bulat air
oleh pembuluh, bulat kata oleh muafakat” bagi melakarkan betapa pentingnya
kerjasama, bersatu dan berpadu sebagai fikrah kehidupan yang terpuji.
Lebih-lebih lagi apabila menghadapi sesuatu dugaan besar.
Antara dugaan besar dalam sejarah bangsa
ialah kedatangan tentera Portugis pada awal Kurun ke-16. Kita ingin melupakan
perpecahan di kalangan atasan di Istana Melaka, yang mengakibatkan malapetaka.
Kita ingin mengingat dua hikayat ini yang memberi perspektif berbeza, iaitu Hikayat Anggun Cik Tunggal dan Hikayat Malim Dewa. Sebagaimana yang
pernah disebut dalam sebuah makalah oleh Md Salleh Yaapar, Hikayat
Anggun Cik Tunggal pada
mulanya merupakan cerita lisan Pawang
Ana, yang dituturkan pada awal Kurun ke-20 dan telah disunting oleh R.O. Winstedt dengan bantuan Raja Haji Yahya.
Sementara Hikayat Malim Dewa dituturkan oleh Pawang Ana dan Raja Haji
Yahya, serta disunting oleh R.O.
Winstedt dan A.J. Sturrock. Kedua-dua hikayat ini amat popular di kalangan
rakyat di Semenanjung Malaysia dan Sumatera sekitar era tersebut hingga
beberapa dekad kemudian.
Kandungan
kedua-dua buah hikayat ini boleh dilihat serta diinterpretasi dari pelbagai
sudut. Md Salleh Yaapar umpamanya melihat bagaimana kedua-dua hikayat ini
menampilkan wira dan bala tentera Melayu melawan musuh iaitu angkatan Portugis,
memburu mereka hingga ke tanah Portugis, menewaskan mereka, dan bagi wira
Anggun hingga berjaya mengahwini puteri-puteri raja Portugal; sementara wira
Malim Dewa hingga berjaya membunuh maharaja Portugal – suatu wacana balas,
suatu strikes back terhadap sebuah
kuasa asing.
Kedua-dua
buah hikayat ini juga boleh diinterpretasi betapa perpaduan (raja dan rakyat,
panglima dan bala tentera) begitu penting untuk menghadapi dugaan besar – ketika
itu merupakan ancaman dari sebuah kuasa asing yang beribu-ribu batu jauhnya
dari Alam Melayu. Perpaduan dan kekentalan jiwa untuk bertindak balas (yang
mutakhir baru disebut sebagai dorongan wacana pascakolonial) memperlihatkan
betapa anak Melayu yang disangka lemah, telah melakukan strikes back yang luar biasa, dan sepotong sejarah telah
diinterpretasi serta ditulis kembali.
Lama
sebelum masyarakat Melayu mencipta peribahasa-peribahasa tentang perpaduan, lebih 1,400 tahun terdahulu,
Islam telah memberi asas perpaduan berkasih-kasihan sesama Mukmin, terutama
karib kerabat:
Muhammad itu adalah rasul (utusan) Allah. Orang-orang
yang beriman dengan dia (Muhammad) sangat keras terhadap orang-orang kafir,
berkasih sayang sesama mereka, engkau lihat mereka itu rukuk, sujud serta
mengharapkan kurnia daripada Allah dan keredaan-Nya. Tanda mereka itu adalah di
muka mereka, kerana bekas sujud. Itulah contoh (sifat) mereka dalam Taurat. Dan
contoh mereka dalam Injil, ialah seperti tanaman yang mengeluarkan anaknya
(yang kecil lagi lemah), lalu bertambah kuat dan bertambah besar, lalu tegak
lurus dengan batangnya, sehingga ia menakjubkan orang-orang yang menanamnya.
(Begitu pula orang-orang Islam, pada mula-mulanya sedikit serta lemah, kemudian
bertambah banyak dan kuat, supaya Allah memarahkan orang-orang kafir sebab
mereka. Allah telah menjanjikan ampunan dan pahala yang besar untuk orang-orang
yang beriman dan beramal salih di antara mereka itu. [Terjemahan Al-Fath ayat 29, Tafsir Quran Karim oleh Prof. Dr. H. Mahmud Yunus].
Banyak orang bukan Islam hanya tahu sedikit-sedikit ungakapan di atas (kerana bukan tanggungjawab mereka untuk mendalami Islam), hingga mereka menyimpulkan bahawa Islam memusuhi SEMUA
yang bukan Islam. Hakikatnya tidak demikian. Ketika Madinah dihuni oleh
pelbagai kaum dan kepercayaan sejak hijrah Nabi Muhammad SAW, Islam telah meletakkan
nilai keharmonian bermasyarakat, yang mengajak sesama umat manusia menghormati
taulan, jiran, kenalan dan penduduk senegara. Dalam Pidato Penerimaan Anugerah
Sastera Negara saya menyebut:
Namun bertimbang rasalan kepada taulan,
Pelbagai bangsa, jiran dan kenalan,
Pada zamannya Nabi telah tunjukkan
Islam menjalin indah perpaduan.
Sebagaimana contoh di Madinah, umat
Islam itu sendiri (baik daripada golongan Ansar mahupun golongan Muhajirin),
terlebih dahulu memupuk dan memperkasakan perpaduan ummah. Oleh yang demikian
apabila mutakhir ini muncul kembali seruan perpaduan Melayu, maka seruan ini
haruslah dilihat dalam perspektif perpaduan Melayu dalam konteks Islam, sesuatu
yang bersifat intra, dalaman, bukan sebagai suatu ancaman kepada orang bukan
Melayu-Islam.
Dalam media baru, ada pihak yang
mempersoalkan perpaduan Melayu. Suara aneh itu melaung: Mengapa Melayu harus
berpadu? Adakah apa-apa kepentingan Melayu yang telah mereka (baca : bukan
Melayu) rampas? Suara aneh itu berasa
bimbang akan perpaduan Melayu, lalu menggunakan pendekatan berbau perkauman
dalam hujahnya. Suara aneh itu bimbang jika Melayu-Islam berpadu maka hak-hak
mereka pula terancam. Perpaduan Melayu-Islam tiada kena mengena dengan ancaman
terhadap kaum-kaum lain. Perpaduan Melayu-Islam semata-mata untuk memperkasakan
bangsa teras dan majoriti di negara ini bagi membangunkan serta memantapkan hak-hak yang telah dijamin
dalam perlembagaan Persekutuan; memperkasakan tamadun Melayu yang telah
mempunyai sejarah ribuan tahun; dan agar ‘tak Melayu hilang di dunia.’
Untuk itu bangsa Melayu terlebih dahulu
harus menyedari bahawa mereka menganut dan mematuhi ajaran Islam sebagai sumber
kekuatan dan keselamatan di dunia dan akhirat. Banyak puisi tradisional seperti syair dan pantun,
serta sajak-sajak moden yang melakarkan peri pentingnya hubungan vertikal
dengan Allah, dan hubungan horizontal dengan sesama makhluk, alam, flora dan
faunanya.
Bangsa Melayu seterusnya harus menyedari
bahawa mereka mewarisi tamadun yang
besar dan tinggi, terutamanya setelah ketibaan agama Islam di rantau ini.
Mereka bangsa bertamadun, sama seperti bangsa-bangsa yang bertamadun dari barat
dan timur. Banyak karya agung Melayu telah dihasilkan. Walaupun Malaysia tidak
mempunyai tinggalan candi yang utuh, tetapi (seperti menurut Ismail R
al-Faruqi), tamadun berasaskan tauhid
adalah semulia-mulia tamadun di sisi Allah.
Sehubungan itu, sebagai umat Melayu yang
bertamadun, bangsa ini seharusnya menggerakkan idea-idea besar, bukan
bersengketa atas perkara yang remeh temeh. Perpaduan adalah salah satu idea
besar itu, bagi menjana kekuatan kolektif sebagai suatu bangsa bermaruah.
Sebagai bangsa teras dan majoriti di tanah airnya, bangsa ini bergerak ke hadapan, bertindak
dan bersuara sebagai bangsa teras. Bangsa ini harus di hadapan dalam soal
menguasai ilmu pengetahuan ukhrawi dan duniawi, pencipta, penguasaan tanah,
kekuasaan ekonomi dan politik, di
samping terus memperkasakan bahasa, budaya serta warisan bangsanya. Dalam
Pidato Penerimaan Anugerah Sastera Negara saya menyebutkan:
Prihatinlah akan nasib tanah air dan bangsa,
Hubbul watan minal iman peganglah ia,
Berhujahlah ‘Melayu Baru’ dengan akal dan fakta,
Bukan zahirkan rasa dan emosi semata.
[DS0911].
No comments:
Post a Comment